ANZAC Day en Koninginnedag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Veronique Hof - WaarBenJij.nu ANZAC Day en Koninginnedag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Veronique Hof - WaarBenJij.nu

ANZAC Day en Koninginnedag

Door: veroniquehof

Blijf op de hoogte en volg Veronique

04 Mei 2012 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

Hier weer een nieuwe update vanuit Australië! Waar het weer in Nederland weer begint op te knappen (tenminste, wat ik op facebook lees en op skype hoor) wordt het hier herft. We hebben een aantal keer regen gehad, maar gelukkig is het nog wel redelijk warm.

Ik heb de laaste weken aardig wat Australische dieren gezien. Ik ben met 3 andere au pairs een dagje naar Yanchep National Park geweest. Yanchep is een plaatsje zo'n 45 minuten ten noorden van Perth. In het park is een afgezet gedeelte waar koalas leven. Ik had nog geen koalas gezien dus daar gingen we eerst heen. Koalas zijn vrij klein en slapen zo'n 20 uur per dag. Ze slapen in de bomen en je moet dus heel goed zoeken om ze te vinden. Gelukkig hadden we na een tijdje een paar gevonden en eentje was wakker :D Hij liep langs de boom naar beneden en zocht een andere slaapplek :S Luie beesten :D Ik heb gelukkig wel een paar mooie fotos gemaakt. Daarna gingen we op zoek naar de kangaroos die daar leven. Met kangaroos is het hetzelfde verhaal. Je moet ze zoeken, en als je ze eenmaal gevonden hebt dan heb je ook meteen een groep gevonden. Kangaroos zijn overdag in de schaduw of onder de bomen te vinden. Het was die dag erg zonnig en we moesten dus in de bosjes zoeken. En gelukkig hadden we meteen een groep gevonden :D Ook hier hebben we een aantal mooie foto's gemaakt en de beesten eens goed van dichtbij bekeken :D Verder zijn we een rondje rond het meer gelopen. In het park zijn verschillende wandelpaden, van 200 meter tot 55 km te vinden! De 55 km was ons iets te ver dus gingen we voor de 2,5 km rond het meer. Hier liep je door de bossen (oppassen voor slangen) en zag je echt een heel ander landschap dan we in NL gewend zijn.
Eenmaal rond besloten we maar weer terug naar de stad te gaan en nog even een drankje te doen en dan maar weer terug naar huis..

Een week later ben ik met Bec en de kids naar Caversham Wildlife park gegaan. Dit park heeft een groot omheind gedeelte waar kangaroos rondlopen en je ze kunt voeren. Deze kangaroos waren erg tam en we konden ze dus makkelijk aaien en voeren. Hun vacht is heel zacht! Ook hier zijn koalas te vinden die je mag aaien, dit hebben we dus ook gedaan. Verder zijn we naar een dierenshow geweest. In de dierenshow hadden verschillende medewerkers verschillende dieren bij zich zoals kleine reptielen, een slang een wombat etc. De bezoekers konden rondlopen, de dieren aaien en met ze op de foto. Wij hebben een groepsfoto gemaakt bij de wombat en de meiden en ik hebben de slang vastgehouden! Ze durfden eerst niet zo goed, maar veel meer mensen deden het en ik beloofde met ze mee te doen :S De slang was heel groot, schubbig en je voelde hem bewegen. Echt heel apart gevoel.

De scholen zijn hier na 2,5 week vakantie gelukkig weer begonnen! De meiden waren aardig verveeld de laatste dagen van de vakantie en we zijn allemaal blij dat er weer wat regelmaat in de dagen zit!
Gelukkig heb ik me geen moment verveeld. Veel andere au pairs hadden veel vrije tijd en ik ben dus regelmatig wezen koffiedrinken in het winkelcentrum!
Ook ben ik met Bec wezen shoppen in de outlet Harbour Town. Ik wou graag echte UGGS kopen en in de outlet is daar volop kans voor. We zagen een klein souvenirwinkeltje waar ze UGGS met grote korting verkopen. Helaas waren ze dicht dus zouden we op zoek gaan naar een andere winkel. Terwijl ik met de meiden de lift nam, ging bec met de jongens van de roltrap. Het duurde wel erg lang voordat ze beneden was. Blijkt nou: Had ze met de winkeleigenaar gesproken en gezegd dat ik helemaal uit Nederland naar Australie was gekomen om UGGS te kopen en dat ik graag binnen wou rondkijken. De eigenaar was eigenlijk aan het verhuizen naar een ander pand maar was bereid om mij te helpen. Ik ben dus snel weer naar boven gegaan, naar de winkel, waar ze me heel goed geholpen heeft. Ze stelde allemaal vragen over mijn schoenmaat, waar ik ze zou dragen, in welk weer etc. en samen zochten we een mooi paar uit. Wat een service! Dit vind je niet overal.

ANZAC day wordt op 25 april gevierd en was de laaste dag van de schoolvakantie. ANZAC staat voor Australian and New Zealand Army Corps, en die dag zijn er overal herdenkingsdiensten en parades. Dit om de slachtoffers die tijdens de twee wereldoorlogen zijn gevallen te herdenken. In de parades lopen de overlevenden en de familieleden mee. De indrukwekkendse dienst is de Dawn Service die om 4 uur s'ochtends begint. Dit was we wat te vroeg dus ik ben met 6 andere meiden naar de parade geweest. De parade was heeel lang, we hebben meer dan een uur staan kijken en er was steeds geen einde in zicht. We hielden het dus maar voor gezien en zijn wezen koffie drinken, en later lunchen in het park. S'avonds hadden onze buren een barbeque met vrienden georganiseerd.. een mooie afsluiting van een relaxte dag.

Een paar dagen later vierden we in Perth koninginnedag. Via mijn facebook au pair groep kwam ik in contact met een Nederlandse au pair die een Nederlands gezin in Australie heeft, waarvan de moeder in de koninginnedag organisatie zit. Ze vroeg of er andere au pairs waren die die dag wouden helpen met schminken in ik heb me opgegeven. Na een kennismakings/voorbereidingsavond bij haar thuis was het zover: Koninginnedag. Het werd in een park gevierd waar alles oranje was versierd. Er was een overkapping waar een vrijmarkt voor kinderen was, en waren spelletjes te doen, een springkussen, een zumba les demonstratie en er waren vers gebakken stroopwafels :D Elk gezin was gevraagd om iets lekkers mee te nemen en dus waren er tafels vol met cupcakes, taart en sandwiches. Heerlijk.
Om het onszelf makkelijk te maken hadden we een voorbeeld van een leeuw en een prinses gemaakt waaruit de kinderen konden kiezen. Ook hadden we een rood/wit/blauwe stick waarmee je vlaggetjes op de wangen kunt schminken. De kinderen vonden het geweldig! Het was soms een beetje lastig om te bepalen of ze Nederlands of Engels praten maar daar kwam wel goed. Ook hebben de kinderen tekeningen voor Prins Friso gemaakt die ze echt gingen opsturen naar Nederland.
Er was veel champagne, maar dat heb ik maar overgeslagen. Ik had genoeg van de vorige avond in mn bloed.

De vorige dag, zaterdag, ben ik met een groep meiden naar een Footy game geweest. Een van de twee jongens au pairs zit in een Footy club en had een wedstrijd die zaterdag. Hij vroeg of er meiden geinteresseerd waren om te kijken en naar de afterparty te gaan. Wij hadden nog nooit een Footy game gezien en wouden dat wel eens meemaken. Nou... één keer was genoeg! Het spel heeft 4 helften van 20 minuten met veel pauzes. Elk team heeft 18 spelers en er zijn niet veel regels. Ja, er gebeuren dus veel ongelukkken met 38 jongens op een veld met een bal! Wij vonden het lang genoeg duren en zijn na 1 spel naar het winkelcentrum gegaan voor koffie met taart. Daarna hebben we wijn en pizza gekocht en ons klaargemaakt voor de afterparty. De afterparty was best gezellig, ondanks dat we niemand kenden. De au pair Brian stelde ons aan al zijn vrienden voor, en iedereen maakte makkelijk contact met elkaar. Australische jongens zijn vrij direct in het afstappen op een meisje..
Op een gegeven moment stond ik met een jongen te kletsen die me voorstelde aan een ex collega van hem, die mij weer voorstelde aan al haar vriendinnen en vervolgens had ik opeens een nieuwe vriendengroep!
Het feest had een ladies hour van 8 tot 9 waar gratis champagne was voor alle meiden. Hier hebben we dus mooi gebruik van gemaakt, aangezien de andere drankjes zoals wodka al gauw 7 dollar kosten.
Ja uitgaan is duur in Australie.

Afgelopen woensdag ben ik met Sina, een duitse au pair naar Mary Poppins geweest. De drankjes in het theater kosten ook al gauw 4 dollar voor softdrinks en 7 dollar voor bier/wijn. De musical was erg leuk! Het theater zit in een groot complex met vele restaurants, hotels en een casino. Het was een beetje een doolhof maar wel erg luxe allemaal daar.
We hadden mooie plaatsen, op het balkon, en hebben wat leuke au pair tips opgedaan :D

Terwijl ik hier aan het bijkomen ben van alle feestdagen hebben jullie bevrijdigsdag voor de deur staan. Dit vier wij hier niet, dus helaas voor mij! Volgende week is het moedersdag, wat hier volgens mij nogal groots wordt gevierd, dus ik ben benieuwd dat wij eraan gaan doen.
Ik hou jullie op de hoogte, en hou vooral ook mij op de hoogte!

Liefs Veronique

• 04 Mei 2012 - 08:43

Francis:

Leuk leuk leuk weer allemaal!!! Kom jij ooit nog terug of blijf je gewoon daar?? ;) xXx

• 04 Mei 2012 - 13:29

Bertus En Alie:

Hoi Veronicque .Je verslag even! gelezen ,heel leuk.Hier is het nog koud. Nu heel veel plezier en wij kijken uit naar je volgend verslag.groetjes Bertus en Alie

• 07 Mei 2012 - 13:33

Marion:

hoi,veronique . wat een leuke dieren,eng om die slang te aaien.bevrijdingsfeest was gezellig maar wel koud.ga zaterdag naar libelle zomerweek,daarna begint feest van st wold. gr.